افت شنوایی ناگهانی یا سکته گوش ، ممکن است دلایل خیلی مهمی داشته باشد. در این بیماری ممکن است ، به صورت ناگهانی ،  یک گوش یا هر دو گوش فرد دچار افت شنوایی شده ، یا حتی فرد شنوایی خود را از دست بدهد. در این مقاله از دکتر نسرین یزدانی ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی تهران ، این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

افت شنوایی حسی عصبی ناگهانی یا سکته گوش - دکتر یزدانی

یکی از مهم ترین علل افت شنوایی ناگهانی دو طرفه ، تجمع جرم یا واکس گوش است. جرم یا واکس ماده ای هیدروفیل است ؛ یعنی آب را به خود جذب می کند. خیلی از مواقعی که آب در گوش وجود دارد ، جرم پس از گرفتن آب به خود ، کانال گوش را مسدود کرده و فرد دچار افت شنوایی ناگهانی ، می شود. نکته ای که وجود دارد اینست که ، در این موارد این مشکل به راحتی توسط ساکشن گوش ، قابل حل است. نکته اورژانسی این قضیه ، افت شنوایی ناگهانی یا سکته گوش می باشد ، که بیماران خیلی زیادی با داشتن این عارضه ، به بهتریم متخصص گوش و حلق و بینی تهران ، مراجعه می کنند.

آیا سکته گوش بیماری رایجی است ؟

میزان شیوع سکته گوش در تهران ، زیاد نبوده و تقریبا یک در هر دویست هزار نفر است. اما با توجه به اهمیت این بیماری لازم است ، درباره آن اطلاعاتی را داشته باشیم. اگر بیماری هستید که از افت شنوایی ناگهانی رنج می برید ، مثلا صبح در هنگام بیدار شدن از خواب خوب بودید و یک دفعه در هنگام صحبت کردن با تلفن ، در گوش خود همهمه ای حس کردید و سر و صدایی ایجاد شده ، و شنوایی شما قطع گردیده است ؛ باید توجه داشته باشید که این وضعیت ، یک وضعیت اورژانسی پزشکی است و حتما باید ، به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

سکته گوش چگونه ایجاد می شود ؟

افت شنوایی ناگهانی یا سکته گوش ، یک بیماری ناشناخته است. در این بیماری شنوایی در سه فرکانس مجاور ، بیش از 30 دسی بل افت می کند و این اتفاق معمولا ، بین 1 تا 3 روز رخ می دهد. اکثر بیماران افت شنوایی ناگهانی را طوری تجربه می کنند ، که با مراجعه به پزشک این نکته را ذکر می کنند ، که صدا در حین صحبت کردن با تلفن و یا در آشپزخانه ، به صورت ناگهانی قطع شده است. در تشخیص این بیماری شرح حال بیمار ، بسیار اهمیت دارد. اکثر مواقع افت شنوایی حسی عصبی ناگهانی ، ناشی از سکته گوش یک طرفه است و موارد دو طرفه ، بسیار نادر هستند.

چرا باید پس از بروز علائم سکته گوش ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر در یک گوش افت شنوایی ناگهانی دارید ، اصلا این موضوع را شوخی نگرفته و حتما به دکتر گوش و حلق و بینی خوب در تهران ، مراجعه کنید. علت این مراجعه به این دلیل است ، که ایجاد این وضعیت جزو اورژانس های طب است و فرد سریعا باید ، درمان سکته گوش در تهران ، را شروع کند. معمولا برای درمان این افراد ، پزشک از تجویز کورتیکواستروئیدها به صورت تزریقی یا خوراکی استفاده می کند. هر چه درمان بیماری زودتر شروع شود نتیجه گیری بهتر است.

علت افت شنوایی ناگهانی چیست ؟

هیچ کس نمی داند علت افت شنوایی ناگهانی چیست ؛ آیا لخته ای ، در عروق تغذیه کننده کوکله آ وجود دارد ؟ یا آیا شاهد التهاب عصب هستیم ؟ در بیش از 90 درصد از موارد ، افت شنوایی ناگهانی ناشناخته است. یعنی هر چه قدر پزشک ، دنبال علت این بیماری بگردد ، دلیلی را نمی تواند پیدا کند. با علمی که در حال حاضر وجود دارد ، حتی پزشکان هم علت این عارضه را نمی دانند. در حدود 5 درصد از بیماران افت شنوایی ناگهانی ، علت بیماری شان می تواند ناشی از تومورهای سی پی انگل یا سربری پورتی انگل ، باشد و یا بعضی از عفونت ها ، می توانند این مشکل را ایجاد کنند. در اغلب موارد نتیجه آزمایش ها طبیعی بوده و پزشک ، چیزی را پیدا نمی کند. ولی در همان 5 درصد پزشک باید کاملا بیمار را ورک آپ کند.

علائم همراه با افت شنوایی ناگهانی

در بیمارانی که افت شنوایی ناگهانی دارند ، این افت شنوایی می تواند همراه با سایر علائم باشد. مثلا افت شنوایی همراه با وزوز گوش یا سرگیجه بوده ، و یا اینکه بدون این علائم باشد. هر چه قدر افت شنوایی عمیق تر باشد ، پروگنوز یا پیش آگهی بدتر است. اگر افت شنوایی همراه با سرگیجه شدید باشد ، این احتمال وجود دارد که برگشت آن کمتر باشد. یعنی در افت شنوایی عمیق تر ، ما شاهد برگشت کمتری هستیم.

افت شنوایی حسی عصبی ناگهانی یا سکته گوش - دکتر یزدانی

آیا کودکان نیز دچار سکته گوش می شوند ؟

این بیماری حتی در کودکان نیز مشاهده شده است. کودکان زیر 4 سال نیز می توانند ، به افت شنوایی ناگهانی یا سکته گوش ، دچار شوند. در این کودکان این بیماری همراه با علائم ویرال است ؛ یعنی ویروس هایی مثل سایتومگال یا هرپس می توانند ، سبب افت شنوایی ناگهانی در کودکان شوند و پیش آگهی آن ها ، از بالغین به مراتب بدتر می باشد.

خود درمانی ممنوع !

آن چه در این میان اهمیت دارد و پزشکان بر آن تاکید دارند ، اینست که اگر شما دچار افت شنوایی حسی عصبی ناگهانی یا سکته گوش شدید ، باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و از خود درمانی در منزل ، پرهیز نمایید. خیلی از بیماران با مشاهده این بیماری ، با استفاده از قطره های گیاهی اقدام به خود درمانی می کنند و یا از سیر ، در کانال گوش استفاده می کنند ، که این کار بسیار اشتباه است. چون این کار به مجرای گوش آسیب می رساند ، و یک عفونت شیمیایی نیز به بیماری قبلی اضافه می شود.

تشخیص افت شنوایی ناگهانی در تهران

در زمان مراجعه بیماری که از افت نوایی ناگهانی رنج می برد ، پزشک باید یک تست MRI برای بیمار تجویز کند. غالبا در حدود 95 درصد از موارد این تست نتایج سالم بودن را نشان می دهد ولی مسیر عصب شنوایی باید بررسی شود.

درمان افت شنوایی ناگهانی یا سکته گوش

تنها درمان مورد قبول برای این بیماری ، استفاده از کورتون است. پزشک برای درمان این وضعیت ، از تجویز کورتون یا ترکیبات گلوکو کورتیکواستروئید ، برای شما استفاده کرده و پاسخ به درمان را در شما بررسی می کند. همزمان با ترکیبات گلوکواستروئیدی پزشک برای شما ، پنتوپرازول تجویز می کند. همه بیماران در کنار استفاده از کورتیکواستروئید ، باید پنتوپرازول نیز دریافت کنند. علاوه بر آن ممکن است در بیمار ، از آرتیکلووییر استفاده شود.

تزریق داخل گوش چیست ؟

یکی دیگر از درمان های رایج افت شنوایی ناگهانی یا سکته گوش ، که بیماران درباره آن سوالات زیادی می پرسند ، درمان با تزریق داخل گوش می باشد. پزشک شما علاوه بر کورتون خوراکی ، می تواند در شما از کورتیکواستروئید تزریقی استفاده کند. در این روش کورتیکواستروئید همراه با سوزن های بلند اسپاینال ، یا سوزن هایی که برای بی حسی نخاعی استفاده می شود و به کمک آن ، مایع نخاعی که در میان عوام به عنوان ، آب نخاع شناخته می شود می کشند ، به درون گوش تزریق می شود. این سوزن ها بسیار نازک بوده و در بیهوشی استفاده می شوند ، و دارای قطر کمتر از یک میلی متر می باشند. در این روش درمان ، کورتیکواستروئید های مختلف مانند دگزامتازون و بتامتازون ، را با استفاده از سرنگ به داخل پرده گوش وارد می کنند و در آن جا ، تزریق می کنند.

چرا از تزریق داخل گوش ، برای درمان سکته گوش استفاده می شود ؟

دلیل انتخاب این ناحیه برای تزریق اینست ، که کورتیکواستروئید تزریقی ، بیشترین ارتباط را با دریچه راند داشته باشد. هدف از تزریق داخل گوش اینست ، که در این تزریق ها غلظت بالاتری از کورتون ، به داخل کوکله آ وارد می شود و به همین دلیل ، التهاب عصب شنوایی و التهاب کوکله آ کاهش می یابد. اگر برای درمان افت شنوایی ناگهانی پزشک به شما توصیه کرد ، که از تزریق درون گوش استفاده کنید ، تعجب نکنید.

برای درمان افت شنوایی ناگهانی چند تزریق را باید انجام دهید ؟

معمولا این تزریقات ، به فاصله سه روز یک بار انجام می شود و پزشک 5 تزریق ، را انجام می دهد. ممکن است پزشک شما تعداد تزریقات بیشتر یا کمتری را توصیه کند ، اما رنج معمولی درمان با تزریق درون گوش ، 5 بار می باشد.

آیا تزریق کورتون داخل گوش ، دردناک می باشد ؟

در صورتی که قبل از تزریق ، کانال گوش با پیریلوکائین بی حس شود ، این عمل دردناک نیست و موقع تزریق به بیمار توصیه می کنند ، که حداقل 10 دقیقه بلع آب دهان نداشته باشد و سر خود را تکان ندهد. به مدت نیم ساعت در پوزیشن 45 درجه قرار بگیرد و از خوردن ، اجتناب نماید. همان طور که قبلا نیز گفتیم فلسفه تزریق کورتون این است که کورتون دارای غلظت بالا از دریچه راند یا دریچه گرد داخل گوش و درون کوکله آ بالا می رود و به همین دلیل یکی از مهمترین درمان های بیماری افت شنوایی ناگهانی یا سکته گوش ، تزریق می باشد.

افت شنوایی حسی عصبی ناگهانی یا سکته گوش - دکتر یزدانی

چه افرادی ممکن است به درمان سکته گوش پاسخ مناسبی ندهند ؟

پزشکان انتظار دارند در صورتی که درمان به سرعت شروع شود ، در طی 2 تا 3 هفته اول ، پاسخ درمانی را ببینیم. گاهی علیرغم اینکه درمان به موقع شروع می شود ، نمی توان پاسخ درمانی مناسبی را مشاهده کرد. معمولا این حالت در بیماران مسن ، افراد دیابتی ، افرادی که همراه با افت شنوایی ناگهانی سرگیجه دارند و یا در افراد دارای افت شنوایی عمیق دیده می شود. بنابراین یادمان باشد که افت شنوایی ناگهانی یا سکته گوش ، اورژانس گوش و حلق و بینی بوده و در صورت مشاهده این عارضه ، باید هر چه سریعتر برای درمان مراجعه کنید.

بهترین جراح گوش تهران - دکتر نسرین یزدانی

دکتر نسرین یزدانی

دکتر نسرین یزدانی، فلوشیپ جراحی سر و گردن و انکولوژی از انجمن جهانی جراحان سرو گردن IFHONS international federation of oncology و فلوشیپ اتولوژی نورو اتولوژی جراحی قاعده جمحمه head and neck ، استاد تمام  (full professor) و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای مدرک بورد تخصصی در رشته گوش حلق و بینی می باشند.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

5 1 رای
امتیاز دهی
ثبت نام
اطلاع از
guest
10 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
محمود
محمود
1 سال گذشته

سلام خانم دکتر : آیا انتقال و ورود هرگونه دود خصوصا اسفند یا عود بداخل گوش میتواند باعث این اختلال شود؟

مسعود صفرلی
مسعود صفرلی
1 سال گذشته

سلام ، آیا بعداز دو یا سه هفته تزریق ها شنوایی گوش بهبود نیابد می توان به روشهایی مانند عمل جراحی امید داشت؟

عصمت الله رحیمی
عصمت الله رحیمی
1 سال گذشته

میخوام ببینم

علی
علی
1 سال گذشته

سلام سمعکی یرای درمان وزوز گوش وجود دارد؟

ایرج
ایرج
11 ماه ها گذشته

سلام.من نزدیک یک ماهه که گوش چپم سکته کرده وشنوایم را کامل از دست دادم و بعد 3روز به پزشک مراجعه کردم که سه تا آمپول که هر کدام به فاصله یک هفته تزریق کرده ولی نه شنوایی م ونه وزوز گوشم خوب نشده شما چه دستور میفرماید.باتشکر

موسی تقی زاده
موسی تقی زاده
10 ماه ها گذشته
پاسخ دادن به  ایرج

سلام.من نزدیک یک ماهه که گوش چپم سکته کرده وشنوایم را کامل از دست دادم و بعد 3روز به پزشک مراجعه کردم که سه تا آمپول که هر کدام به فاصله یک هفته تزریق کرده ولی نه شنوایی م ونه وزوز گوشم خوب نشده شما چه دستور میفرماید.باتشکر

مهدی کیانی
مهدی کیانی
10 ماه ها گذشته

باسلام : من پارسال دچار سکته گوش شدم و بعد از گذشت هشت روز از آن اتفاق به پزشک مراجعه کردم ؛ خواستم ببینم تایم رو از دست دادم یعنی اگر زودتر مراجعه می کردم احتمال برگشت شنوایی ام وجود داشت؟ ممنون از راهنمایی تون

توسکا
توسکا
6 ماه ها گذشته

شنیدن صدای سوت ( نویز ) ممتد پس از انجام عمل اتواسکلروز یا استپدکتومی طبیعی محسوبرمی شود یا خیر ؟ اگر جواب مثبت است تا چه مدت ممکن است ادامه یابد ؟

بهی
بهی
5 ماه ها گذشته

سلام یک ماهی هست گوش راستم کیپ شده رفتم دکتر. دارو داد مصرف کردم بمدت یک هفته .
ولی هنوز شنوایی باز نگشته.
سوال داشتم ازتون آیا امکان دارد شنوایی برگردد

فروغ
فروغ
5 ماه ها گذشته

سلام
وقت بخیر
من دو ماه پیش دچار وز وز گوش شدم اما شنواییم مشکل نداشت به دو دکتر متخصص مراجعه کردم گفتند مشکلی نیست خوب میشه بعد از سه هفته خودبخود خوب شد اما الان دوباره شد تزریق گوش دیگه راه درمانی کناسبی نیست؟

دکتر نسرین یزدانی

10
0
مشتاق سوالات شما هستیم، لطفا سوال خود را مطرح کنید!x